Saúde Psicológica e Bem-estar | Observatório Escolar 273 Estudo aprofundado Modeloquadripartidodas relações entre asatisfação coma vidaeomal-estar psicológico:potencial impacto nas políticaspúblicas Inchley, J. C., Currie, D. B., Young, T., Samdal, O., Torsheim, T., Auguston, L., Mathison, F., Aleman-Diaz, A., Molcho, M., Weber, M., & Barnekon, V. (Eds.) (2016). Growing up unequal: gender and socioeconomic differences in young people's health and wellbeing. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: international report from the 2013/2014 survey. World Health Organization (WHO) Regional Office for Europe. Inchley, J., Currie, D., Budisavljevic, S., Torsheim, T., Jåstad, A., Cosma, A., Kelly, C., Arnarsson, A. M., Barnekon, V., & Weber, M. M. (2020). Spotlight on adolescent health and well-being. Findings from the 2017/2018 Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) survey in Europe and Canada. World Health Organization (WHO) Regional Office for Europe. Keyes, C. L. M. (2002). The mental health continuum: From languishing to flourishing in life. Journal of Health and Social Behavior, 43, 207–222. https://doi.org/10.2307/3090197 Koper, N., Creemers, H. E., van Dam, L., Stams, G. J. J. M., & Branje, S. (2022). Resilience, well-being and informal and formal support in multi-problem families during the Covid-19 pandemic. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 16(1), 103. https://doi.org/10.1186/s13034-022-00542-2 Ludwig-Walz, H., Dannheim, I., Pfadenhauer, L. M., Fegert, J. M., & Bujard, M. (2022). Increase of depression among children and adolescents after the onset of the COVID-19 pandemic in Europe: A systematic review and metaanalysis. Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 16(1), 109. https://doi.org/10.1186/s13034-02200546-y Matos, M. G., & Equipa Aventura Social (2018). A Saúde dos Adolescentes Portugueses após a recessão. Relatório do estudo Health Behaviour in School Aged Children (HBSC) em 2018 (ebook). http://aventurasocial.com/publicacoes/publicacao_1545534554.pdf Matos, M. G., & Wainwright, T. (2021). COVID-19 and mental health in school-aged children and young people: Thinking ahead while preparing the return to school and to life “as usual”. The Psychologist: Practice & Research Journal, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.33525/PPRJ.V4I1.105 Matos, M. G. (2022) Adolescentes: tudo o que sempre quis saber sobre o que pensam, o que desejam e o que sentem. Oficina do Livro Matos, M. G., Ramalho, S., Santos, O., & Pereira, T. (2021). A saúde mental dos alunos e dos profissionais na escola: escolas como ecossistemas de bem-estar, saúde e aprendizagem. In M. Miguéns (Coords.), Estado da Educação 2020(pp.332-341). Conselho Nacional de Educação (CNE). ISBN 978-989-8841-39-1 Matos, M. G. (2020) Adolescentes: as suas vidas, o seu futuro. Fundação Francisco Manuel dos Santos. Matos, M. G., Branquinho, C., Noronha, C., Moraes, B., Santos, O., Carvalho, M., Simões, C., Marques, A., Tomé, G., Guedes, F. B., Cerqueira, A., Francisco, R., Gaspar, T., & Rodrigues, N. (com colaboração OPP e Fundação Calouste Gulbenkian) (2022). Saúde Psicológica e Bem-estar | Observatório de Saúde Psicológica e Bemestar: Monitorização e Ação. DGEEC. https://www.dgeec.mec.pt/np4/1357.html
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg0MjEzNg==