Saúde Psicológica e Bem-estar | Observatório Escolar 132 Estudo aprofundado Opapel do contexto regional no desempenho académico das crianças inscritas na educação pré-escolar edos alunos matriculados no 1.º ciclodoensino básico Ackerman, B. P., Izard, C. E., Kobak, R., Brown, E. D., & Smith, C. (2007). Relation between reading problems and internalizing behavior in school for preadolescent children from economically disadvantaged families. Child Development, 78(2), 581-596. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2007.01015.x Aikens, N. L., & Barbarin, O. (2008). Socioeconomic differences in reading trajectories: The contribution of family, neighborhood, and school contexts. Journal of Educational Psychology, 100(2), 235. https://doi.org/10.1037/0022-0663.100.2.235 Albert, C., & Davia, M. A. (2011). Education is a key determinant of health in Europe: a comparative analysis of 11 countries. Health Promotion International, 26(2), 163-170. https://doi.org/10.1093/heapro/daq059 Amaral, A. P., & Silva, C. F. (2008). Estado de saúde, stress e desempenho académico numa amostra de estudantes do ensino superior. Revista Portuguesa de Pedagogia, 111-133. Armstrong‐Carter, E., Miller, J. G., Hill, L. J., & Domingue, B. W. (2021). Young children’s prosocial behavior protects against academic risk in neighborhoods with low socioeconomic status. Child Development, 92(4), 1509-1522. https://doi.org/10.1111/cdev.13549 Barrigas, C., & Fragoso, I. (2012). Maturidade, desempenho académico, capacidade de raciocínio e estatuto socioeconómico em crianças de Lisboa entre os 6 e os 13 anos de idade. Revista Portuguesa de Educação, 25(1), 193-215. Barrigas, C., Vieira, F., Fragoso, I., Ferreira, C., & Vargas, T.(2004). A importância do envolvimento parental na realização dos trabalhos de casa. Quid Novi, 5, 67-78. Burt, K. B., & Roisman, G. I. (2010). Competence and psychopathology: Cascade effects in the NICHD study of early child care and youth development. Development and Psychopathology, 22(3), 557-567. https://doi.org/10.1017/S0954579410000271 Campbell, M. M. (2007). Motivational Systems Theory And The Academic Performance Of College Students. Journal of College Teaching & Learning, 4(7), 11-23. Caprara, V., Barbaranelli, C., Pastorelli, C., Bandura, A., & Zimbardo, P. G. (2000). Prosocial foundations of children’s academic achievement. Psychological Science, 11, 302-306. http://dx.doi.org/10.1111/14679280.00260 Carvalho, M., Branquinho, C., Noronha, C., Moraes, B., Rodrigues, N. N., & Matos, M. G. (in press). Preditores do Comportamento Prosocial nas Crianças inscritas na Educação Pré-Escolar e nos Alunos matriculados no 1.º Ciclo do Ensino Básico: O papel do contexto regional num estudo nacional no contexto pós-pandémico. Referências
RkJQdWJsaXNoZXIy MTg0MjEzNg==